onsdag 5 juni 2019

Idag planterar jag blomlådor

Idag ägnar jag dagen till att plantera sommarblommor. Det var inte speciellt planerat, det bara råkade bli så. Igår var vi ett ärende till närmaste staden. När vi åkte hem kom vi på att vi skulle titta in en snabbis på Granngården. Väl framme där upptäckte jag flera vagnar med sommarblommor. 

Planerna för vad som ska vara i årets blomlådor har börjat ta form och jag har redan en lista. Har letat efter en av blommorna som är ny för mig. Ortens lokala blomsterhandel hade slut på dem och när jag gick förbi vagnarna där utanför Granngården upptäcker jag något som är misstänkt likt det jag ville ha. Mycket riktigt, en snabb googling på namnet visar att det var rätt. Jag ville visserligen ha rosa blommor, men de hade bara en rosa och två vita kvar. Jag slog till direkt.
Det verkade ju svårt att få tag i blomman...
Nedan syns lite av årets inköp...
...resten sitter nedan i baljan tillsammans med några tidigare inköpta penséer.

Rosenskära (vit och rosa), fuchsia, blå hänglobelia och den (för mig) alldeles nya  vita tvillingsporren/tvillingblomman och så penséerna.

I fönsterblomlådorna hamnar: en rosa och en vit tvillingsporre/tvillingblomma, blå hänglobelia, flerfärgad surfina, blå daggsalvia och silvernjurvinda.


(en Akleja smög sig in i bilden, den har planterat sig själv utanför rabatten)

Såhär blev det:


På väggen, i den ena väggampeln hamnar en flerfärgad Verbena och blå hänglobelia, 


i den andre rosa tvillingsporre och blå hänglobelia.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar