onsdag 31 oktober 2018

Sommaren 2018

Himla varmt var det sommaren 2018.
Här den 17 juli är det nästan 34° ute kl 11 på förmiddagen. Innetemperaturen ligger på 28°.

Ute blommade det i rabatterna trots torkan och värmen. Nedan har vi vår vackra rosa ros som jag tror är en Queen Elisabeth. Den blommar fortfarande trots att vi är i slutet av oktober nu. 


Lavendeln blommade och blommar fortfarande som bara den, till humlornas glädje.
Den här jordhumlan verkar ha samlat ihop endel pollen på bakbenen.


Humlor ja, Har haft en massa humlor kring mina blommor i år.  Jag har medvetet satsat på att odla blommor i trädgården som gynnar bin, humlor och insekter. 
Nedan har jag fotograferat en humla som mumsar i sig nektar på rosenstaven.


Här sitter en annan humla och njuter av en surfina i blomlådan på baksidan.
 
 Nedan mumsas det på en solros....

 ...och här har en humla slagit sig ner på en solhatt.

Nedan två humlor som vilar på samma lavendelblomma. 
En med huvudet upp, den andre med huvudet ner.


Denna humla föredrar att smaka på prästkragen.

En favorit bland humlorna är den blomvilliga oreganon eller kungsmyntan.

Honungsfacelian var det trängsel på.
Likaså pionen. Här är det 5 eller 6 humlor som trängs. Det surrar så häftigt av alla nektartörstiga humlor.

I år har jag också vågat mig på att beställa fröer av privatpersoner på Tradera. Nedan syns den underbara men kortblommande pionvallmon. Både rosa och vita underbara blommor. Den vita skulle egentligen vara gul. Men äh, jag är inte knusslig. Vitt är snyggt det med.

Den rosa pionvallmon i närbild, jag har tagit tillvara frökapslarna nu i höst för ny sådd i vår.

Den vita pionvallmon i närbild, både knopp och blomma.

I år har jag också anlagt nya rabatter. Många nya rabatter. 
På baksidan kom denna till, i den har jag planterat lite lökar, Solhatt och rosenstav. Samt fröer som jag handlat i butik, rosa och vita malva. I denna rabatt har också den vackra buddlejan som vantrivdes i annan rabatt fått ny plats. Några penséer fick också plats. Samt en salvia ostfriedland. .

I denna nya rabatt har en gul daglilja fått plats i mitten, sen en mini buddleja och till vänster en delad och ditflyttad oregano/kungsmynta.
Denna rabatt är numera större och utvidgad mot höger. 



I den nya rabatten har jag planerat att flytta hortensian till, den som tar över rabatten på framsidan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar