fredag 19 oktober 2018

19 oktober


Ännu en fantastisk dag i oktober.
Vaknade till frost och tre minusgrader, nu sol och närmare tio grader varmt. 

De flesta träden har kvar sina vackra färger och luften är frisk.

Tänkte ändå att det är dags att få ut lite lyktor och annat i trädgården, samtidigt passade jag på att plåta lite härliga blomster.


Lyktan på framsidan samsas här med den vackra ännu blommande rosa rosen. I bakgrunden en luktpion som har intagit sin höstskrud.


En knopp av den rosa rosen. Den verkar ha klarat sig från nattens frost.


Ännu en knopp. Denna har kommit lite längre. Förhoppningsvis hinner vi se denna slå ut innan frosten tar den. Annars kanske jag väljer att ta in den. Rosen nedan tog lite stryk i natt.


Nedan samsas ljuslyktorna med höstglöd och pelargonerna som nu blommar som aldrig förr. 


På väggen blommar pelargon och lobelia. Fantastiskt fina, trots att jag glömmer att vattna, nu när det inte är utesäsong längre.


På bilden nedan syns ännu en ros, som blommar nu i oktober, trots att timmen är sen.



Får det vara lite jordgubbar?

Ja tack gärna.

Har flyttat krukan på "gubbarna" närmare huset och upp på altanen. Detta för att klara dem från frosten och kunna njuta av fina gubbar.





Bland bladen inne i krukan gömde det sig två bär till.
Bara att njuta av.
Sorten är:  'Ostara' (Fragaria x ananassa)

Jag valde den för att den passar att odla i ampel, gav lång säsong med frukt ända till frosten kommer. Samt har mycket söta och smakrika bär.
Mest frukt kommer de, enligt uppgift, ge år 2 och 3. Detta är första året jag har dem, ser fram emot nästa säsong.
Fast de ska ju överleva vintern först. 

Får se till att täcka både kruka och plantor ordentligt.

Avslutar med en bild av min fina lavendel som blommar vackert med många blommor.
Har tom sett att jag har surrande bin kring dem fortfarande, trots den sena årstiden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar