söndag 14 oktober 2018

Höstvärme i oktober

Underbar dag. Skulle egentligen åkt iväg på utflykt idag, men det blev en dag hemma istället. 
 Det har varit varmt och soligt, hela 18°. Vi har suttit ute och ätit lunch på trappan till lillstugan i solen. Här är utsikten vi har då. Efter lunchen tog vi kaffe, också på trappan till lillstugan. Det är helt underbart att sitta ute. 

Vackert är det också. Med alla färger och blommande växter.
Nedan på fotot syns rönnen med alla fina färger, men löven faller av i en rasande fart vid minsta vindpust.

Rönnen där småfåglarna huserar och blir matade.
 Nedan syns den vackra nyplanterade kärleksörten. Den är vacker när man kikar på den riktigt nära.

Närbild på kärleksört 
I krukan på bilden nedan ser jag att det börjat spira. Inte på hela sommaren har det hänt nåt i krukan. 
Nu i oktober händer det nåt. 
Jag minns inte ens längre vad jag planterat, men misstänker att det är pionvallmo.

Pionvallmo? på gång. Framför syns akleja.
Närbild  nedan på den otroligt vackra färgen som rosenstaven fått nu i höst. Det är den lila blommans blad som fått denna färg.



Rosenstavens vackra färger på lite avstånd. 
Till höger ser man den vitblommande rosenstavens blad, de är gula.


Här nedan syns de vackra röda och gula färgerna igen. Ännu lite längre ifrån.



På framsidan blommar den vackra rosen jag fått av en god vän. Jag fick den efter att ha husvaktat i vinter. Runt om syns häcken med blandade höstfärger. 



En annan ros blommar tillsammans med kärleksörten. 
All kärleksört härstammar från makens föräldrahem.
Det känns fint att titta på växterna i trädgården och samtidigt känna en samhörighet med de älskade anhöriga som gått över till andra sidan. Minnet av dem känns levande när jag ser växterna.


Husvaktar-rosen igen. Jag kallar den "Lina-rosen" ;) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar