onsdag 3 oktober 2018

Höstens intåg


Hösten har kommit med en rasande fart, fast egentligen inte. 
Hösten är lite sen enligt vad metrologerna säger.


Det har varit en fin sensommar. Efter den otroligt heta sommaren har det känts skönt med en solig och "svenskt", lagom varm, augusti och september. Som en normal svensk sommar ungefär. Jag har kunnat vara i trädgården och jobba med de projekt som blivit liggande under sommaren.  För det har varit frustrerande att vara inlåst i huset de månader temperaturen knappt varit under 30°.



Blommorna har under dessa sensommarmånader tagit ett omtag och blommat om. Jag har lavendel som blommar fantastiskt vackert igen. Sommarängen blommar än, rosorna, särskilt den rosa (Queen Elisabeth?)  sätter nya knoppar. Tyvärr kommer de nog inte hinna slå ut iom att vi haft de första frostnätterna.

Har räddat några rosor från frosten

Jag väntar faktiskt lite på att frosten ska berätta för träden att det är dags att dra tillbaka klorofyllet och släppa löven ifrån sig.  Dels för att jag använder löv som skydd till växterna i rabatten. Det är perfekt att använda för att täcka ömtåliga blommor över vintern.

Men också för att det är dags för naturen att vila nu.

 En god vintersömn för att orka vakna igen i vår.


Jag ser årstiderna lite grann som ett dygn.

Hösten för mig är blir som en kväll. Naturen gör sig iordning för att sova en god natts sömn.
När vintern kommer drar naturen på sig sitt snötäcke och somnar. 
Den väcks igen på morgonen av solens varma strålar och klär sig i ny grönska.
På sommaren visar den upp sig i sin vackra skrud för att sedan på hösten klär om i sina färggranna sköna hemmakläder för att senare "göra kväll" och gå till vila.

Det är vackert på hösten. Jag gillar alla årstider, alla har de något att tillföra och det blir härligare med variation under året. 

Luktpion

Träd/buskpion

Aroniahäck med svarta bär

Rönn




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar