fredag 28 juli 2023

Surr surr...

💜💜💜

 

När jag var ute och plockade med mina petunior i blomlådorna utanför köksfönstret noterade jag en humla som surrade runt och besökte blomma efter blomma.

Lite senare  såg  jag den surra vid en blomma bredvid mig, men det var tydligen svårt för den att landa och krypa in i blomman.  Jag  noterade hur den gjorde försök efter försök att komma nära utan att lyckas. 

Jag tog genast fram kameran för att föreviga humlans envisa kamp att nå blomman.

Nedan syns humlan närma sig blomman igen, vet inte för vilket försök i ordningen.
Skulle den lyckas denna gång?


Jo, humlan lyckades  ta  tag med ena frambenet i blomman och vips.... 


...så gick det lättare att landa och krypa på plats för en välförtjänt måltid. 


Mmmm, äntligen käk!



Jag gissar att det var en trädgårdshumla jag såg. 

💜💜💜

Vill du kika lite på humlor  kan du besöka Artdatabankens hemsida och kika på planscher över svenska humlor i olika områden. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar