torsdag 13 juli 2023

Jakten på den perfekta bilden. "Gul fjäril"

 Idag har jag varit på jakt. 

Eller jakt och jakt,

 Jag försökte fotografera en mycket motsträvig gul fjäril.

Det  var inte lätt kan jag säga. Jösses vad den fladdrade runt mellan rabatterna och jag efter... 

...med Rolle på släptåg. 

Så fort jag kom fram, satte mig ner och tog fram kameran så flyttade fjärilen på sig till ett nytt ställe. Gärna en bit bort från där jag befann mig.

Jag tror jag tog ett trettiotal kort,  

Jag var verkligen sugen på att ta reda på vad det var för en sort, för det behövde jag en riktigt bra bild på den. 

Det visade sig vara svårare än jag förväntat.

Jag har noga valt ut en serie bilder, slå dig ner och njut av mästerverken..

Jag kallar bildserien: 

"Gul fjäril"

Gul fjäril ser ut som ett gult löv.

Gul fjäril vill  inte vara med på bild,

 Nedan syns den fälla  ihop vingarna så mycket det bara går, 

Kolla i mitten av bilden, så ser ni den... kanske. 


Gul fjäril har tröttnat på mig och flyger iväg...
Hejdå fjärilen... 

Den vill verkligen inte vara med på bild, här är den på väg över till grannen. via vår gemensamma garageuppfart.


Gul fjäril leker segelflygplan...


Gul fjäril har flugit ur bild...

  Gul fjäril ser ut som en kvist.

Nu börjar det likna nåt...sitt still nu bara...inte flyga iväg.

...nästan där...

Woho, jag lyckades...
Kan du vara snäll att öppna vingarna nu så jag kan ta en riktigt bra instagrambild?

Gul fjäril tröttnar  på mig och flyger iväg...

Fotografen ger upp...

Jag lyckades i alla fall, med hjälp av de bilder jag tog, ta reda på att fjärilen är en:

SVAVELGUL HÖFJÄRIL (colias palaeno) 

(Här kan du läsa mer om den.)

PS. blomman som den besöker är en Kungsmynta eller oregano som den också kallas. Växten sprider sig lätt där den trivs och insekterna fullkomligt älskar den,






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar