tisdag 27 juni 2023

Insekter på besök

Det sjuder av liv i trädgården och det är ljuvligt att upptäcka alla nya (och gamla) bekantskaper.

 Jag älskar att fotografera allt som finns i min trädgård. 
Ibland  behöver jag inte ens lämna altanen eller förstutrappen.

💫💫💫

Nedan har jag fångat  en humla på bild när den besöker en av våra två kaprifoler som är planterade i nära anslutning till altanen. 
Båda kaprifolerna  siktar högt och är vackrast mot taket, där återfinns också de flesta blommorna samt de insekter jag fotograferar.


💫💫💫

Sedan fick vi besök av en, vad jag tror, Humledagsvärmare. 
Så himla fin. 

Den ser svart ut på bilderna, men det är ljuset som lurar lite.

I bloggen jag länkar till nedan kan du läsa mer om den:




💫💫💫

På vår kaprifol så upptäckte jag ett gäng gröna små kulor. Inte att förväxla med de mycket större och antagligen mycket smakfullare Gröna marmelad kulorna från Fazer.

Dessa ägg  har antagligen en grön bärfis/stinkfly producerat .

Du ser äggen på bilden nedan som små gröna sammanhängande prickar i kanten på det svarta bladet till höger.


Jag tog en närbild också, om du som jag behöver förstora det mesta för att se ordentligt. 

Så, tada,  äggen  i närbild. 

I
I
V


Bilden på de gröna äggen togs den 9 juni och idag,  den 27 juni, är äggen vita och tomma på sitt innehåll.

 Ungarna eller nymferna som de kallas, har förhoppningsvis gett sig ut på härliga äventyr i sommaren....

...eller så blev de käk till nån annan hungrig insekt... 
😋

Vita tomma äggskal...
I
I
V


 
På tal om bärfis.  Visste du att det finns flera sorter än den gröna varianten?
På bilden nedan har jag hittat och fotograferat en hårig bärfis, som sitter på en syren. 
Hårig och hårig föresten?! 
Denna verkar ha skaffat sommarfrilla för SÅ hårig är den inte.
Men fin är den.


Vill du läsa mer om bärfisar får du här en länk till en artikel i  tidningen Land om just bärfisar.

💫💫💫

På framsidan har vi en pensé i en kruka,  
ja eller har haft, den vilar lite nu...

ok, den är död.

 Men när den levde så lockade den till sig någon sorts blomfluga  som jag  lyckades  fånga på bild under en kaffestund på framsidan av huset. 
Det dricks mycket kaffe i det här huset.


På tal om kaffe och dukade kaffebord.

Ibland måste man förnya sig... 
(eller, harklar mig generat, så hittar man inte  duken som brukar ligga på altanbordet)

... i år har vi köpt en ny blommig duk från Hemtex

Duken är himla fin och besöks, som jag upptäckt, frekvent av insekter.
Tyvärr är många av dem gröna små flugor som är otroligt intresserade av min fika, middag, frukost.

Men ibland dyker det upp något annat.

Idag under förmiddagskaffet kom en blomfluga flygandes och slog sin ner i närheten av mig. 
Sen började den nyfiket undersöka duken...
 

...antagligen trodde den att den kunde få käk från  blommorna som finns tryckta på duken.
...eller så städade den efter min fika. 😉

Efter en grundlig undersökning av duken så flög den över till min kaffekopp i stället. Koppen är också dekorerad  med blommor och insekter.

Sorry att jag lurar dig på käket blomflugis, 
men jag kan ta himla bra insektsbilder utan att behöva flänga runt i trädgården.



Följer du denna länk så kan du läsa mer om blomflugor:


Kaffekopparna är köpta för några år sedan och är designade av Nadja Wedin. 
Hon byter motiv på sina produkter med jämna mellanrum så årets koppar har en annan design.

Här kan du titta på hennes ljuvliga koppar och muggar eller andra produkter som hon säljer.

💗 HA DET SÅ FINT I SOMMARVÄRMEN 💗


💗 Var rädd om dig 💗












 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar