tisdag 6 juni 2023

Juniblomster

 Den vackraste tiden i trädgården, är tveklöst nu.
Skir grönska och årets första blommor som  äntligen slagit ut i trädgården.


Det är underbart att gå på upptäcksfärd varje dag och leta efter nya blommor som slagit ut, eller leta efter plantor som äntligen börjat spira i rabatten.

I år har jag, som synes på en del av bilderna, inte klippt ner så mycket av det gamla växtresterna från förra året. 
Till alla våra fåglars glädje. kan jag tillägga.
 De har fått ännu flera platser att landa på i sin jakt på mat.


Nedan syns en ljuvligt blå Strandiris. 
Jag tog några små rötter då min mormor och morfars hus såldes, till min glädje så spirade de och jag njuter nu av blommorna varje sommar.
De står i flera rabatter och jag tänker på mormor och morfar varje gång jag ser blommorna.


Det blev visst ett blått tema i detta inlägg, märker jag. 
Nedan syns vackra mörkblå Akleja som smyger upp mellan syrenens bladverk.


Syrenen är lila och den doftar fantastiskt varje år. 


I denna rabatt har syrenen börjat att ta över, den har ju en tendens att skicka ut sidoskott. Så jag tror det är läge att flytta över de plantor som trängs ut till en annan rabatt.


Avslutar med en bild på "Snigel" och en vit spirea.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar