söndag 24 oktober 2021

Rosor och liljor sommaren 2021

Innan rådjuren antog att jag öppnat salladsbaren just för dom, var det himla vackert i rabatten.

Jag visste inte att rådjuren var så förtjusta i rosor och liljor. De har i alla fall inte visat något större intresse tidigare.

Tur att jag hann fotografera det mesta av prakten innan rådjuren gjorde sin raid.

Nedan syns liljan "Royal kiss" samt en utblommad rosa pion.


Jag förde en ojämn kamp med liljebaggarna i sommar. Jag upplever överlag att det var mycket skadedjur på många av trädgårdens växter i år.
Jag lyckades rätt bra med att freda liljorna från liljebaggarna. Om jag får säga det själv.

Den gula liljan på bilden nedan har jag tyvärr tappat namnet på. 


Den liljan lyser upp rabatten med sin vackra gula färg.
Gula blommor är vackra.


På fotot nedan syns en del av cykeln som gett rabatten sitt namn, där den står mitt i bland alla liljor.


I samma rabatt står en rosa krukros som min älskade faster gett mig. Det är kul att plantera ut små krukrosor, som jag fått av snälla vänner och bekanta. En present som räcker länge då vi kan njuta av dem år efter år. 
Jag uppskattar presenter, men har kommit i den åldern att jag redan har en massa saker i skåpen, tar gärna emot en blomma (eller presentkort på blommor) om någon känner sig manad att förära mig något. 

Har en snäll granne som delar med sig av fröer och trädgårdens frukter. Blir så glad varje gång.



Nedan syns en rosa lilja som heter Elodie.


Den rosa Elodie syns nedan tillsammans med den lågväxande vita liljan som jag tror heter "Happy Snow".


Närbild på "Happy Snow"(?)



Liljerabatten i all sin prakt syns nedan.


Nedan syns rosen "Linnaeus" inköpt 2020. Lavendeln böjer sig in och de ser fantastiska ut tillsammans.


Linnaeus igen.



Nedan, rosen Ingrid Bergman, den var särskilt uppskattad av rådjuren i år.
Jag fick många knoppar men bara se "en eller två-isch" slå ut i blom.
Nästa år ska Ingrid och Trico garden få en dejt i rabatten.
 Det förhindrar förhoppningsvis de storätande rådjuren.



Nedan syns Ingrid Bergman och den gula asiatiska liljan, Easy Vanilla. 
En synnerligen lyckad och jättesnygg kombination som jag är jättenöjd med.




Härlig kombo för rådjuren också. Mixed sallad.  De behövde inte gå ett enda steg i onödan för att få ett skrovmål.

Nästan alla blommor och knoppar på liljorna samt de utslagna rosorna gick åt natten efter bilden togs. 

 Säger bara, Trico garden 2022...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar