lördag 26 december 2020

Hittade en kärna i en dadel...del 4

 Idag fotograferade jag min dadelpalm igen efter att jag i en trädgårdstråd på Facebook hittade en fråga kring dadlar och odla på kärnorna. 

Jag fann ju en dadelkärna i mina kärnfria lakritsdadlar från Ica för drygt ett år sedan (oktober 2019). Tur att inte tänderna rykte, jag bestämde att försöka få rötter på den.  Du kan läsa om det här.

Det tog sin lilla tid att få rötter på den, två månader ungefär. Det var tur att jag inte gav upp.  Det var dags att plantera den i kruka.  Det kan du läsa här.

På självaste Julafton 2019 la jag upp ett tredje inlägg om min dadelkärna. Här hittar du det.


Nu, 26 december 2020  ser den ut så här: 



Tre fina blad och ett fjärde på väg...


Plantan står i köksfönstret. Inte direkt sol, sydöst läge kan man säga. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar