måndag 2 november 2020

Lite förändringar vid "nya sittplatsen".

Nedan syns nya sittplatsen, som vi kallar den.  Det är underbart att sitta ute i trädgården och fika eller titta på blommorna, eller djurlivet eller bara vara.
På morgonen fungerar altanen alldeles perfekt. Men framåt tolv blir det varmt, alltför varmt att sitta där. 
I sommar har vi suttit ute och fikat under parasollet och som vanligt fladdrade tankarna iväg. 

"Skulle det inte...

.....bli mer öppet om vi tog bort skärmväggen mot skogen?
Väggen är fin, men den "stänger av" ut mot gungorna. En rabatt som ersätter väggen och går hela vägen ner mot häcken vore väl inte dumt.
Vi skulle ju kunna sätta fler stolpar och mer armeringsnät."

Jag presenterade mina tankar för maken. Han höll med om att det skulle kunna fungera och åkte lojalt, som alltid när jag får en snilleblixt, till lokala Woody-butiken och köpte in fler stolpar och armeringsnät. 
Några dagar senare...
Skärmväggen monterades ner av dotra och maken och mätningen för hur rabatten skulle gå, hur bred den skulle vara och markering på gräsmattan med snöre påbörjades. Hur skulle vi ställa stolparna? (jag hade redan funderingar på vad som skulle planteras, men säg inget till någon ;))
Nedan syns maken i mätartagen. 


De nya stolparna står lutade mot gungställningen, kanske ska jag bygga ett tält där, (s)koja bara.

Woho vad öppet det blev. 


Här står armeringsnäten lutade mot häcken.


Vi (läs maken) tog de gamla stolparna (den syns ovan) och placerade ner dem på andra platser i trädgården. 
Återvinning när den är som bäst. Allt har sin plats, för vissa saker tar det bara lite längre tid att finna rätt ställe.

Här står den ena stolpen, mitt i "cykelrabatten"
Det blev bra med lite höjd i rabatten.
 Ni ser cykeln i framkant?! 
Inköpt på ortens blomsterbutik.
 Cykeln har gett namnet till rabatten.


Den andre stolpen hamnade här. 
Som kompis till en eget uppdriven rönnplanta. 
På toppen ett stolpskydd i form av en sädesärla, inköpt nästan lokalt på Wexthuset i Enhörna.


Nedan syns ett annat projekt i trädgården, ett par överblivna stolpar och armeringsnät sattes vid staketet mot skogen. Till armeringsnätet flyttade jag över två av de fina dekorationerna som satt i armeringsnätet vid nya sittplatsen.
I nätet satte vi också en ljusslinga driven av solljus. 


Varför visade jag denna bild? 

Jo, vi planerade ju att gräva rabatten direkt.
Men den torra jorden omöjliggjorde att vi grävde eftersom marken var som betong. 
Medan vi väntade på regnet som skulle mjuka upp jorden lite passade vi på att fika, flera gånger faktiskt. 
Och när vi satt där och fikade kikade jag på denna installation, gjord tidigare i år.

 Den blev inspiration till vad som blev sen. Det är bra med pauser och tid. För då kan man få nya, kanske lite bättre idéer.

 Istället för att stänga igen den nyöppnade genvägen med en rabatt, så tänkte vi om.  För det var så bekvämt att gå där skärmväggen satt i vägen förr. 


Såhär tänker vi oss rabatten istället, plats för att gå  där väggen var förut.
Här har vi lagt ut en överbliven rabattkant för att mäta ut hur stor rabatten skulle bli. Längden på den överblivna biten rabattkant fick bestämma storleken.



Maken slog ner stolparna i bakkanten. 
Jag slog mig ner i en trädgårdsstol med en kopp kaffe för att bistå med glada tillrop. 


Nedan är armeringsnätet på plats och maken har börjat gräva ner rabattkanten och vända på gräset.



 Jag bestämde mig för att flytta över lite växter från andra platser i trädgården i stället för att köpa nya. 
Både bättre för plånbok och de växter som inte trivdes särskilt bra på sina nuvarande platser.


Här nedan har den första växten kommit på plats. Det är en funkia som avskydde sin andra växtplats.


Här har Funkian fått sällskap av en till blomma. Jag har helt tappat namnet på den, men jag tror det är en Astilbe. Den är så liten så liten, trots att jag köpte den för flera år sedan. 
Vi får se om den trivs här istället. 


En liten solbrud har också fått plats här, mest för den höll på att dö av törst på sin förra växtplats. Kanske blir det för skuggigt. Då får den flytta igen.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar