måndag 10 augusti 2020

Överraskning

Ibland får man en överraskning i trädgården. Den här gången gäller det en av mina Agapanthus.

För ca 3 år sedan var jag på trädgårdsmässan i Älvsjö. Där köpte jag en stor rotklump med blå Agapanthus, eller Afrikas blå lilja som jag också benämner den med.
Till min lycka blommade den redan första året.


Förra året var jag också på trädgårdsmässan i Älvsjö. Jag hade bestämt mig för att jag ville köpa en vit Agapanthus. Jag hittade inte fram till den försäljare jag köpte av förra året.
Denna gången var rotklumpen mycket mindre men jag hoppades att även den skulle blomma på sommaren. 
Det gjorde den. Två fina blomstänglar.




Jag övervintrar dem i garaget. Båda överlevde vintern, trots att jag inte vattnat något alls. I våras fick de lökgödsel, efter jag läst ett tips om det på nätet. 

Min blå Agapanthus belönar mig med hela 8 stänglar. 
Den vita med tre.

Häromdagen upptäckte jag att det fanns en "katt bland hermelinerna" för en av de knoppar som ska vara vita är blå!


Inte gör det någonting. Men överraskad blev jag...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar