fredag 7 augusti 2020

Mer fågelliv i trädgården



Med lite fantasi ser molnet på bilden ovan ut som en fågel! 

Nu är det fullt ös på fågel/ djur/insekts-livet i trädgården. 
Det är så roligt att sitta och titta på allt som rör sig. Maken säger att jag mediterar när jag sitter där och tittar och det stämmer ju faktiskt. Det är oerhört rogivande att sitta och titta ut över trädgården, djurlivet och blommorna.
Senaste tillskottet av fåglar är stora svärmar med pilfinkar som flyger runt och käkar, badar i jorden och kvittrar vackert. Ljudet av deras kvitter påminner mig om barndomen hos min mormor och morfar, där det ofta var fullt med pilfink och gråsparv som käkade ost direkt ur handen på oss.
 
Nu till hur vi försökt få fler fåglar att trivas i vår trädgård. De tankarna har också gjort att andra djur/ insekter ökat i antal i trädgården.

När vi flyttade till vårt hus, började vi att mata fåglarna på vintern. På sommaren fick de klara sig själv. Helst ville jag locka hit domherrarna till trädgården, men de verkar hitta bättre käk någon annanstans. Jag tror vi haft äran att se dem ett par gånger under de år vi bott här. Men, för att citera en Disneyprinsessa: Vad är väl en bal på slottet? ;)

Först lite bilder på några av de fåglar och ekorrar som besöker fågelmatarna.

Här syns en av fågelmatarna, den för frö. Jag tror det är en steglits eller så är det nån annan pippijogel, som är på besök. Bilden är inte jättebra i skärpa.
I förgrunden har vi marschallhållaren som fungerar som fågelbad.

Kurre är på besök och letar frön som fåglarna tappat.


En av de 4 ringduvorna som kommer på besök, skatan står bakom och photobombar.

Skatan fick egen bild och smyger runt och kollar läget.

En suddig bild på ekorren. Här sitter den innanför nätet till mataren. Häromdagen såg vi att den skaffat nya färdigheter för att komma åt maten. H*n skruvar helt enkelt av locket på mataren och tar för sig. Jag har funderat på varför locket ofta hänger vid sidan av mataren i sin kedja. Jag har trott  att maken eller jag själv skruvat på det för dåligt vid påfyllning. Icke då. Igår såg vi hur det går till när ekorren är riktigt hungrig. Ekorren klättrade upp på mataren och tog tag i locket. H*n meckade ett tag och med ett klonk for locket av och ekorren kunde nöjd komma åt alla frön...

Pilfinkarna använder sig av "väggarna" till nya sittplatsen.

Koltrasten, både herr och fru koltrast kommer gärna på besök. De jagar mask/insekter i gräsmattan. Det ser så kul ut då de först står still, lägger huvudet på sned och lyssnar för att sedan med en rask språngmarsch sprinta fram och ta tag i insekten eller masken med näbben.

Hur har vi gjort för att få en mer vänlig trädgård då?

De senare åren har vi t ex börjat mata fåglarna året om. De får skalade solrosfrön och skalade jordnötter att äta. Samt fri tillgång till vatten, på flera olika ställen. Senast fyndade vi ett brickbord på Jysk för 65 kronor. Himla bra pris. Där badar och dricker fåglarna, men även ekorrarna har hittat dit för att dricka. Vi har också vattenbad fyllda med kulor och stenar för insekter, samt fågelbad på marken för andra djur som skulle vilja dricka.

Vi har satt upp två mesholkar på lillstugan. Fåglarna föredrar dock bara den ena och i år har både blåmesarna och talgoxarna bott i samma holk, dock inte samtidigt.

Här verkar de ha städat lite.

Om att tillåta insekter

Jag tänkt om när det gäller att försöka utrota alla skadeinsekter på mina växter (liljebaggarna undantagna). Jag vattnar inte längre ut myrr på myror utan tolererar att de använder vår trädgård. Jag tar dock bort bon om de bosatt sig på helt fel ställe. Jag har satt upp 3 insektshotell (dock är de inte menade som käk, men försök att få hackspetten att fatta det). "Hotellen" lockar olika sorters insekter till vår stora glädje. Vi har tagit bort grässvålen i en solig backe och iom att vi har sand i dagen bygger olika steklar bon där.


Bihotell eller snabbmatsrestaurang för Hacke Hackspett? 👀😉

Skadeinsekter eller fågelbuffé, det beror på hur man ser på det.

Varje sommar angrips min Klematis Alpina av klematisbladstekeln. Klematisen blommar tidigt så vi hinner njuta av dess blommor. I juli ser den däremot för anskrämlig ut. Alla bladen är totalt uppätna.  Förr var det ett himla klämmande och klippande för att minimera angreppet. Men jag har tänkt om i år, även om larverna äter upp varenda blad.  I år har klematisen fungerat som smörgåsbord och bidragit till färsk mat för småfåglarna. Dessa flyger skytteltrafik mellan klematisen och sina ungar med feta gröna larver i näbben. Vi får se om jag nästa år ska försöka begränsa larvens framfart något...

Städad eller vildare, gäller både växter och utseende

Det där med en alltför städad trädgård har jag frångått mer och mer. Men jag håller efter så det inte blir så att allt får växa hejvilt. I sluttningen mot skogen får gräsen växa långt och jag har en "rufsigare hörna där vi förvarar jord och annat och växterna växer sig lite vildare. Där är vi inte och stör alltför mycket.
Vi har låtit häcken mot skogen växa vilt, dvs inte klippa den i "kantig häckform". Det är ett bra skydd för fåglarna när sparvhöken dyker in på middag eller när vi råkar röra oss i trädgården.  Jag när en förhoppning att igelkotten ska vilja flytta in och stanna i det där lite vildare hörnet av trädgården. Tyvärr har den inte det, men väl en grävling. Jag kommer skriva om den i ett annat inlägg.
Jag låter vilda växter som självsått sig i rabatterna blomma och ge nektar. T ex har jag både röd- och vitklöver i rabatten. Nytt för i år är rallarros som bestämt sig för att flytta in. 
Jag har också planterat många bi- fjäril och humlelockande växter.

Flaxande besökare i vår trädgård

Förutom de tvåbenta besöks vi av många olika djur, insekter och fåglar. Hitintills i sommar har vi haft besök i trädgården av många olika fågelsorter... Blåmes, Bofink, Grönfink, Grönsiska, Stor hackspett (3 st samtidigt), Koltrast, Nötskrika, Pilfink, Ringduva, Rödhake, Skata, Sparvhök, Steglits, Talgoxe.

Nedan syns vi gräsgrön guldbagge (som lockat hit fladdermöss om kvällarna), just denna verkar vara en blyg liten rackare om gömt sig i rönnen.



 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar