lördag 26 juni 2021

Prästkragar-Leucanthemum vulgare Lam.

Men kolla så ljuvliga de är. 



Sommar!

Jag förknippar blommorna så med midsommar, folkdans och fiol/dragspelsmusik. Det beror alldeles säkert på att jag dansat folkdans i många år samt dansat många uppvisningar på midsomrarna. 

Min folkdräkt och jag syns nedan, det är den fantastiskt vackra Sverigedräkten. Med broderade prästkragar på livet (västen) och förklädet.  

Tyvärr har mitt lipödem gjort att jag inte kan dansa längre, inte heller kan jag ha min folkdräkt då den inte passar. 



Nu återgår jag till att visa våra vackra prästkragar.

Vi har både frösådda prästkragar och plantor hämtade från min mormor och morfars trädgård i våra rabatter. 

 De sprider sig tacksamt i rabatten.


Nedan sitter en humlebagge på prästkragen. Någon har festat på kronbladen. 
Säkert en snigel.


Nedan, en fluga har slagit sig ner.


En vacker kombination är prästkrage tillsammans med fingerborgsblommor som syns nedan.



Nedan en ängsblandning med olika blommor. Vet inte vad de gula heter.


Inte alla prästkragar har många kronblad. Endel har bara ett. 
Men är vacker ändå.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar