lördag 26 juni 2021

Besök av insekternas gigant: Bålgeting "Vespa crabro" (Linnaeus)



Jag är inget stort fan av getingar. 
De är små envisa, irriterande och de surnar till och sticks lite som de vill. 
Nej getingar och jag är inga vänner direkt.
På senare år har det dock dykt upp bålgetingar i trädgården.
Plötsligt finner jag mig mycket kärvänligare gentemot getingar. 
Ja i alla fall bålgetingarna. Fast fortfarande är det obehagligt då de kommer alltför nära, men på håll kan jag studera dem.




Ser du getingen på bilden ovan?
 Den har klättrat upp i en av blommorna till Honungslöken. 
På bilden nedan har den lämnat blomman för att hitta mer att käka.


Här flyger  den mot nästa blomma, ser du den i övre vänstra hörnet av bilden nedan.


Här på bilden nedan har den lokaliserat nästa blomma..


...och här siktar den in sig på ett skrovmål...


De är så mäktiga (på håll). 

Jag sitter på ett par meters avstånd och zoomar in med mobilkameran för att ta bilderna. 


Lite fakta om bålgetingar: 

Bålgetingen är Smålands landskapsinsekt. 
Den är vanlig i de södra och sydöstra delarna av Sverige.
Den är Sveriges största geting och kan bli hela 3,5 cm lång.
De första drottningarna är synliga i maj och kan ses till slutet av juni. 
Den bygger sitt bo i ihåliga lövträd, såsom t ex ekar
Den äter andra insekter och gillar att dricka söt sav från lövträd.

Det senare får mig att undra om bålgetingen ovan letade insekter eller nektar i honungslöksblommorna. Den gillade i alla fall vad den var ute efter. För den kom tillbaka flera gånger.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar