söndag 4 augusti 2019

Utflykt till Hedlandet, Kafé Klavér och Mångfaldens hus


Jag spenderar inte alla sommarens dagar i trädgården. Ibland ger jag mig ut på äventyr i det vackra Södermanland.
I veckan som gick tog jag med mig ett par fina vänner på en biltur mot Hedlandet utanför Mariefred.
Först shoppade vi lite i butiken. Sen var det dags för lite härlig fika. 
Den intogs inte alltför långt bort från själva butiken. 

Man fick åka några minuter på en härlig men smal grusväg. Sedan uppåt på en smal snirklig väg.

Men när vi väl var uppe. Oh my God! 
Kolla in utsikten från vårt bord.

Kafé Klaver med både kafé och ibland teater.


Där borta över viken, ser du Gripsholms slott.


Vi kom rakt i lunchrusningen, men väntan var inte lång alls. 
Snabbt efter beställningen serverades vi vid bordet av en otroligt trevlig tjej.
Vad jag beställde? Jo en räksmörgås. Jag hann inte fota den, men tro mig, den smakade himmelskt!

På tomten hade de flera vackra Buddha-statyer.


Utsikt från altanen mot Mariefred


Mariefreds kyrka syns sticka upp mitt i bilden.


Sen det fantastiska slottet Gripsholm igen. 
Jag rekommenderar ett besök där för att se den fantastiska samlingen målningar, teatern, lejonet och insupa den fantastiska miljön.


Närmre bild på Gripsholms slott.


Mariefred


Sen vändes min uppmärksamhet mot själva kaféet och dess inredning. Vid detta fantastiska tvådelade skåp kunde du själv grädda dina våfflor.


Nedan en närbild på ett av kaféets fönster.
Underbara.


Ännu en Buddha-figur som stod i trädgården.


Nedan växte björkarna i grupp.


Nedan syns kaféet från ingången. 


Efter kafé-besöket blev det ett stopp på Mångfaldens hus utanför Nykvarn.


Ni förstår, de har en handelsträdgård där....

Dessa snyggingar stod uppradade på en hylla.


Kolla vad jag hittade! 
Solhatt Echinacea purpurea cheyenne.


Här har de fått sin plats i rabatten...


Nedan nära trädet syns en lång pinne med en boll på, det är mitt fynd från Hedlandet, butiken. Det är egentligen en marschallhållare. 
Jag har fyllt den med vatten och vips, ett fågelbad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar