söndag 25 november 2018

Vintervila...

...för både mig och växterna.

Ett fönster på altanen har blivit vintervitt. Stjärnorna sitter där för att för att hindra småfåglarna att  krocka.

Jag har haft 3 veckors ofrivillig vila pga en envis förkylning och en operation. Ute har den första snön kommit ner och marken täcks av ett tunt lager snö. I luften är det runt nollan i temperatur. Det är riktigt härligt att se hur frosten och snön har gjort naturen vacker vintervit.



Jag har inte riktigt hunnit täcka alla växter i trädgården än. I år har jag aktivt letat löv, har t o m övervägt att prata med grannen för att få kratta ihop deras lövskörd. Dessvärre hann jag inte. Det jag har krattat ihop och lagt på rabatterna har vinden spridit ut igen. Sedan har jag ju utökat antalet rabatter, så det är inte konstigt att det inte räcker till.
Vi har  därför inhandlat en stor säck halm som ska spridas runt rötterna på några av växterna, där löven inte räcker till. Nedan har en av årets inköpta Ingrid Bergman-rosor fått lite täckande halm om fötterna.


Naturen blir så vacker  med snön. Jag älskar naturens olika skiftningar och årstider. Kylan och snön  är härlig.


Det är vackert med iskristallerna som täcker allt i trädgården.




Snö och frost-täckt uteplats och vackert med iskristaller.
Även på fågelmataren som fåglarna tömt på solrosfrö. Jag plåtade innan jag förstörde iskristallerna med handen när jag fyllde på mataren.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar