onsdag 3 november 2021

Favoritsittplatser i trädgården

En av dem är:

Lillstugans trappa

Det är en perfekt plats att vila på från tidig vår, innan trädgårdsmöblerna kommer fram, till sen höst.
Solen värmer skönt på våren och den smälter snön runt och på trappan.
När det blir tillräckligt varmt och soligt på våren packar vi fikakorgen, tar sittunderlaget under armen och travar ut till vår fikaplats no1.


Här har vi en fin utsikt över nästan hela trädgården. 
Jag brukar följa hur de allra första späda skotten kommer upp ur marken och det händer att jag drar upp en himla massa gräs som envisas med att växa in i rabatten.

Det här är en utsikt jag tycker om, vår fina rönn. 
Vattenkannan är inte helt fel den heller, men den brukar inte stå där hela tiden. Samt, jag föredrar att kika på växterna, djuren, naturen när jag sitter där och njuter.


Mitt i rundeln av buskar växer rönnen, Den står inte helt i mitten av rundeln. Det beror på att det antagligen stod ett mycket större träd där tidigare. Den togs ner av en tidigare ägare och i stubben som blev kvar började vår rönn att växa. 
När vi flyttade in för 18 år sedan var den inte så kaxig,
den var verkligen inte så stor då som den är nu.
Den syns på bilden nedan, där bakom älgen, mitt i rundeln av buskar. 
Missta den inte för den större busken/lövträdet där bakom, i granskogen.
Rönnen är betydligt spädare än så.

Då, var den bara en pinne, det gick inte att hänga upp fågelmatare i trädet. 
Det är klart att vi kunde provat, men jag gissar att trädet genast böjt sig ner och fågelmatarna hamnat på gräsmattan. 
Nu är det ett ståtligt träd som ger skydd till små och stora fåglar. Ibland dyker ekorren upp och hänger i trädet. 

Det är ljuvligt att kika på alla småfåglar som vågar sig fram för att äta från fågelmatarna, trots att jag sitter där och stirrar. 
Sitter jag tillräckligt länge och relativt stilla på trappen, så kan jag följa dem på ganska nära håll.



En gång när jag satt där på trappan, började det knaka i skogen till höger om stugan. Jag hörde att någon gick där och snart såg jag, utanför staketet, att en stor älg kom strosande. 
Den var bra nära mig, man blir lite ödmjuk inför storleken på den och ville inte röra mig alltför hastigt. . 
Jag  reste mig mycket försiktigt och smög över tomten och in i huset.  
Tänkte då att det var tur att den valde att gå på skogssidan av stugan och inte in på tomten. 

Då hade den befunnit sig på denna plats, som syns nedanför på bilden.
Dvs mellan mig och huset.


Tur att den inte gjorde det.























 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar